söndag 23 juni 2013

Under Kupolen


Jag har nu läst min första Stephen King bok, det var dock ingen liten bok! 

Nej här rivstartar vi med den 1178 sidor långa "Under Kupolen"! 
Jag kan ju säga direkt att detta var en av de bästa böcker jag läst på bra länge, och jag kan då glatt meddela att Expressen skrev för några dagar sen att 24 Juni (alltså imorgon) har tv-serien "Under the Dome" premiär i USA, vi får dock vänta ett litet tag här i Sverige men säkert kommer den!!!

SPOILERS

Handlingen är som följer: Det är en solig dag i den lilla staden Chester's Mill i Maine, plötsligt inträffar flera märkliga saker på samma gång, ett skogsmurmeldjur klyvs på mitten, ett litet flygplan flyger kraschar in i en osynlig barriär samtidigt som en timmerlastbil kör rakt in i barriären från andra sidan! 

Människorna i Chester's Mill har blivit instängda i en stor kupol, ingen kommer in... ingen kommer ut...
och ingen vet varför detta har inträffat.

USA:s armé lyckas kontakta den före detta armékaptenen och Irakveteranen Dale "Barbie" Barbara (som har en chef som kallas Ken, tihi) som den senaste tiden arbetat som grillkock på Chester's Mills lokala diner "Sweetbriar Rose", USA:s regering vill att Barbie (som han kallas genom hela boken) ska ta reda på vad det är som orsakar kupolen och de befordrar honom till Överste Barbara!

Men nu blir det lite sura miner eftersom Barbies undersökningar leder honom på kollisionskurs med stadens Viceborgmästare, bilhandlare och Starke man James "Big Jim" Rennie som tagit tillfället i akt och utsett flera nya poliser som lyder hans minsta vink, han har en hel del intressen att beveka. 
Saken blir ju inte bättre av att Barbie har råkat i slagsmål med Big Jims son Junior och hans kompisgäng. 

Hur ska detta gå då?

jag kan ju säga att det visste jag inte förrän till sista sidan, man ändrade uppfattning hela tiden och slutet var helt omöjligt att förutsäga. Och jag kan nog säga utan att avslöja för mycket att slutet var nog inte det vackraste men inte helt hopplöst heller. 

Jag älskade den här boken, dock var den lite seg i början men sen rullade den på. Man märker verkligen att Stephen King är en riktig författarveteran så det här är en av hans lite nyare böcker. 
Det jag gillade med den här boken var att den var oväntat, många cliffhangers efter kapitlen som höll kvar en till att läsa "bara lite till" och det fanns många olika karaktärer att fästa sig vid (eller inte, det väljer man själv).
Det enda som retade mig i den här boken var att man inte visste hur gammal Barbie är, till slut kom jag fram till att han är nog ca 35 år. 

Stephen King har verkligen gjort sig förtjänt av sitt efternamn och ser fram emot att få se Under Kupolen på tv och att läsa mera Stephen King. 

Länkar Expressens artikel där man även får se en Preview trailer


omslaget på boken jag fick av pappa

promotionbilden som Expressen visade på sin hemsida

4 kommentarer:

  1. Stephen King kan vara en alldeles fantastisk berättare. Inte minst när han, i st f övernaturligheter, gräver i det mänskliga psyket. Dessutom missar många att han är en alldeles utmärkt skildrare av det samtida USA! :)

    Lycka till med fler King-böcker!

    Och Under kupolen ska jag sätta upp på min att-läsa-lista! Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jaa han heter ju King, så varför inte bli en författar King ;)

      Under kupolen är riktigt bra så den ska du läsa :D

      Radera
  2. Jag har beställt den nu, på engelska förstås. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. gud så bra!! du kommer inte bli besviken :)

      Radera